”Ett häftigt minne!”

29 Nov

Sista veckan med skolbesök på Flykt och förvandlings spelperiod fick vi besök av följande skolor: Råsunda skola, Vasa Real, Bodals skola och Sandviken kommuns hemspråksundervisning.

Här kommer de sista av elevernas tankar och idéer om skolprojektet och Flykt och förvandling:


”Viktigt att veta att något gott kan komma ur det tragiska.”

”När jag kollade igenom elevmaterialet så hittade jag en målning som heter ”Krig” och det är min favoritmålning nu.”

”Hemland på armen var väldigt bra och lätt att förstå. I klassens svarade vi på frågor om häftet … t.e.x. Sachs depression.”

”Ett häftigt minne!”

”Hennes barndom rörde mig väldigt. Att hon var så ensam med sina djur.”

”Jag tyckte om breven. Brev, speciellt gamla brev, är alltid kul att läsa. Jag fastnade för ikonbilderna och rådjuret speciellt. Det såg så skört och vackert ut.”

”Hur man än har det, finns det nästan alltid någon som har det kämpigare.”

”Att jag fick se bänken med texten ´endast för arier´. Det visade liksom att de fanns.”

”Att se hennes resväska gjorde allt mer verkligt. Det var kul att se hennes privata saker.”

”Jag tyckte att gubben som dansa va rolig.”

”Det var mysigt och häftigt att se på, men man blev lite chockad.”

”Det viktigaste är att inte ge upp, och att veta att vi har det bra.”

Kommentera

