”Jag känner mig gemensam. Jag har också flytt.”

16 Nov

Förra veckan hade vi 8 visningar för skolklasser och en grupp för MIRA-projektet i Huddinge. Skolorna som var här med klasser var följande: Rinkebyskolan, Jernvallsskolan, Vasa Real och Franska Skolan. Här nedan följer några av elevernas kommentarer.

”Det var sorgligt att det hänt sånna hemska saker.”

”Att Nelly var så stark och la det förflutna bakom sig.”

”Jag tycker att hennes rum var intressant pga att i ett så litet rum skapades så mycket.”

”Jag tänkte inte förut på att de som inte behövde lida fysiskt av förintelsen även var ledsna. Det har jag nu insett.”

”Det fanns en film på Hitler som var sorglig att se på.”

”Att inte glömma det som hände förr i tiden.”

”Den var både stark, berörande och lärorik.”

”Alla är lika värda!”

”Jag tycker hon led av en vacker sjukdom, hur konstigt det än låter. Jag visste att hon blev sjuk men hade inte en aning om att det var av kärlek.”

”Att hon hette Nelly … det gör jag också.”

”Hennes namn kommer alltid förbli i minnet.”

”Jag tycker om Nellys hemlandsdikter. Jag känner mig gemensam. Jag har också flytt.”

”Hon som sprang såg väldigt rädd ut, och hon som flög såg sorgsen ut.”

”Nelly Sachs var en stark människa och hon klarade av mycket och hon fortsatte med det hon gillade att göra.”

Kommentera

